شناسایی نیاز مشتریان

شناسایی نیاز مشتریان

فرایند شناسایی نیاز مشتریان یکی از اصلی ترین اجزای فرایند توسعه ی محصول است .

این فرآیندبیشترین ارتباط را با ارائه مشخصات محصول دارد .
گاهی از واژه ی مطالبات مشتری ، مطالبات عملیاتی مشتری یا ویژگیهای مشتری هم به عنوان جایگزین نیازهای مشتری استفاده می شود.مشخصه هایی که برای محصول مورد نظر برای توسعه از نتایج امکان سنجی ها ی اقتصادی و فنی ،نیازهای مشتری و محصولات رقیب در بازار نهایی می شود.
شناسایی نیازهای آشکار وبه همان اندازه نیازهای پنهان هر دو مهم هستند وباید اسناد مناسب تهیه وبایگانی شود .واطمینان حاصل شود که هیچ یک از نیازهای حیاتی مشتری حذف نشده یا از قلم نیفتاده است.این امر به توسعه ی یک فهم مشترک در بین اعضای تیم توسعه کمک می کند.
شناسایی نیازهای مشتری در یک فرایند ۳مرحله ای انجام می شود:
۱- جمع آوری داده های خام از مشتری
۲- تفسیر داده های خام وسازماندهی آنها
۳-تعیین اهمیت نسبی نیازها و ارزیابی