راه حلهای شهر هوشمند
۱۳۹۷/۰۳/۰۱
نوآوری باز
۱۳۹۷/۰۴/۱۰

خودروی هوشمند

خودروی هوشمند

 

محمد  بنی یعقوب

خودروی هوشمند دارای سطوح کنترلی اتوماسیون متفاوتی است.

این سطوح عبارتند از:

سطح صفر یارانندگی معمولی،
سطح ۱ – دستیار راننده( Driver Assisted )

سطح ۲ – اتوماسیون جزئی / عملکرد اتوماتیک ترکیبی

سطح۳ اتوماسیون شرطی/خودران محدود

سطح۴-اتوماسیون بالا سطح ۵-کاملا خودکار

 

خودروی هوشمند یا خود راننده  به لحاظ فنی در بعضی از ایالت ها مانند کالیفرنیا، نوادا و پنسیلوانیاتوسط  تولید کنندگان خودرو و  صاحبان فن آوری در حال آزمایش عمومی است.

این وسایل نقلیه مستقل با رانندگان و مهندسان در حال تست هستند.

شاید راجع به رانندگی تسلا در اطراف شهر  ودر حالت “Autopilot” شنیده باشید.رانندگان  در این خودرو همه چیز  بجز رانندگی انجام می دهند.

 

همه خودروهای مستقل یکسان نیستند. مهندسان در تلاش برای دستیابی به حالت کامل خود رانندگی دریک روز هستند.

 باید گفت سطوحی از خودمختاری وجود دارد که از وضعیت فعلی موجود در  جاده ها در حال گذر به حالات  پیچیده تر و هوشمند تر در سالهای آینده است.

فراتر از تسلا، بسیاری از خودروسازان ویژگی های نیمه مستقل “سطح ۱” یا “سطح ۲” را ارایه نموده  اند که منجر به رقابت  نزدیکتر و واقعی تر در نیل به  ماشین های خود راننده (سطح ۴ یا ۵) شده است.

 

به عنوان مثال برخی از وسایل نقلیه می توانند پارکینگ  خودکار انجام دهند، بطور ناگهانی متوقف  شوند  تا از تصادف جلوگیری کنند، در حالت کنترل کروز انطباقی، سرعت حرکت را مطابق با سرعت ترافیک افزایش یاکاهش دهند، در مرکز  خطوط حفظ موقعیت  کنند  یا تغییر خط دهند  و غیره.

این موارد جزیی از  ویژگی های جدید  ارتقای خودروهای   امروزی به فرداست.

 

اما، این سطوح واقعا چه معنایی دارند و چگونه این خودروها در آینده به حالت روبو مد پیشرفت می کنند؟

 

برای کمک به درک مساله   مجموعه ای از توصیف ها ی این سطوج در جدول زیر ارایه  شده است.

 

 

خودروی هوشمند

 

 

 

 

 

منبع:

 http://www.briansolis.com/2016/12/leveling-introduction-levels-defining-route-fully-autonomous-vehicles/

 

 

برای دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات و کار گاهها